ارائه خدمات به صد و هجده هزار و ۵۴۹ نفر در شش ماهه نخست سال

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان گزارشی از عملکرد معاونت توسعه پیشگیری ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور مدیر کل گزارشی از عملکرد شش ماهه ابتدای سال در حوزه پیشگیری ارائه کرد.

علیرضا ایزدپور در ابتدا بیان داشت: رویکرد مهم در حوزه پیشگری شامل پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیتها است.

ایزدپور ادامه داد: دفتر پیشگیری از اعتیاد با انجام  برنامه های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محلات شهری و روستایی، در قالب ۳۰ محیط آموزشی و کاری، ۴۱ کانال و عضویت سی و هشت هزار و ۶۵۷ نفر با هدف افزایش عوامل محافظتی در برابر اعتیاد و کاهش عوامل خطر تعداد شصت و هفت هزار و ۲۵ نفر را تحت پوشش آموزش قرار دهد تا گام موثر و پایدار در این امر برداشته شود.

ایزدپور سپس گفت: کنترل، کاهش و درمان اعتیاد از جمله فعالیتهای مهم دفتر پیشگیری از اعتیاد است که در این مورد در شش ماهه اول امسال در ۲۷ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد، تحت نظارت به سه هزار و ۸۹۰  نفر ارائه خدمات شده است.

مدیر کل در تشریح بخشی دیگر از فعالیتهای حوزه ی پیشگیری در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیان داشت: در ارائه خدمات در این طرح جلسات ۱۲ گانه آموزشی با موضوع مشارکت اجتماعی  برای ۲۴۳ دانش آموز در قالب ۱۷ گروه برگزار شده است و همچنین در طرح رصد آسیب های اجتماعی یک هزار پرسشنامه در رده سنی  ۱۵ تا  ۶۰ ساله توزیع شده است.

ایشان در ادامه : در انجام طرح پیشگیری از خودکشی، برنامه های آموزشی و آگاهسازی در سطح جامعه در روز جهانی پیشگیری از خودکشی با هدف آگاهی بخشی عموم افراد جامعه اجرا که در این راستا تعداد بیست هشت هزار و ۳۵۰ نفر از آموزش بهره مند شده اند و همچنین در برگزاری کارگاه های آموزشی تحلیل وضعیت، جهت تسهیلگران پایگاه های سطح استان   به ۳۰ نفر و در انجام  برگزاری دوره های آموزشی پروژه نویسی و گزارش نویسی  به ۳۴ آموزشهای لازم داده شده است.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان ضمن تشریح فعالیتهای بهزیستی در تامین سلامت روان و اگاهی بخشی به عموم افراد جامعه علی الخصوص در شرایط بحران کووید ۱۹ و کاهش استرس و اضطراب اشارهی داشته و  افزودند : از دیگر خدمات حوزه پیشگیری خدمات  مشاوره و امور روانشناختی است که خط مشاوره ۱۴۸۰ در حوزه فرد و خانوده و به صورت رایگان از ساعت ۸ تا ۲۴  ارائه خدمات می نماید که در شش ماه نخست امسال این خط به هفت هزار ۴۷۴ نفر خدمات مشاوره تلفنی ارائه داده است و در این راستا تعداد مراجعان به مراکز مشاوره حضوری هم در دریافت  خدمات مشاوره و روانشناختی در مراکز و دفاتر مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی در سطح استان  ۶۶۳  نفر بوده است.

 ایزدپور غربالگری اضطراب  در بین کودکان  ۵ و ۶ ساله را از دیگر خدمات تخصصی حوزه پیشگیری بهزیستی دانسته  که در سال ۱۴۰۰ این حوزه با شناسایی ۶۰ کودک مشکوک با نشانگان اضطراب و ارجاع ایشان به مراکز مشاوره برای ارزیابی دقیق و در صورت نیاز درمان کودکان گام مثبتی در این خصوص برداشته است.

 مدیر کل بخشی دیگر از خدمات مهم در حوزه پیشگیری را ارائه مشاوره به متقاضیان طلاق و پیشگیری از طلاق برشمردن که این امر با نام نویسی زوجین در سامانه طلاق انجام و  زوجین پس از نام نویسی، ارجاع  به مراکز مشاوره و از خدمات مراکز مشاوره در قالب جلسات حضوری بهره مند می شوند.

  ایزدپور افزود : دفتر پیشگیری از معلولیتها در حوزه پیشگیری یکی از تاثیرگذار ترین دفاتر در این حوزه است که فعالیتها و خدمات آن به عموم جامعه مرتبط است. آموزش و آگاهسازی یکی از ارکان اصلی در برنامه پیشگری از معلولیتها قرار دارد که در شش ماه اول سال ۱۴۰۰، تعداد دو هزار و ۱۱۰ نفر در این مورد از آموزش مهارتهای پیش از ازدواج، آموزش مهارتهای زندگی و ... با همکاری سایر ارگانها  بهره مند و خدمات دریافت کرده اند.

ایزدپور با اشاره به اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا شش سال (برنامه پیشگیری از تنبلی چشم) که با هدف شناسایی، تشخیص و درمان به موقع اختلالات عیوب انکساری، تنبلی چشم(آمبلیوپی) افراد مورد غربالگری در این طرح را در شش ماه سال جاری چهار هزار و ۵۵۵ نفر بیان و خواستار مراجعه خانواده های به پایگاه های بینایی سنجی در استان شدند.

ایشان برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان را با هدف فراهم نمودن شرایطی برای شناسایی افت شنوایی دائم طفولیت و مداخله زود هنگام در این جمعیت برای جلوگیری از تاخیر گفتار و زبان  بیان و ابراز داشتند : بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد از بدو تولد تا دو هفته پس از آن است که در سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۲۵۶ کودک مورد غربالگری قرار گرفته اند.

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزاد، دیگر خدمات حوزه پیشگیری بود که مدیرکل در پایان سخنان خود به آن اشاره داشتند و هدف این مشاوره را پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی و افزایش آگاهی عموم مردم بیان و بهترین زمان برای مشاوره ژنتیک را پیش از ازدواج و بارداری دانستند و افزودند : مشاوره ژنتیک را نیز می توان در دوران بارداری هم انجام داد که در شش ماهه نخست امسال تعداد ۳۳۴ نفر از این خدمت بهره مند شده اند.

کد خبر 44506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد